feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

tanda terkena sihir

TANDA SIHIR


TANDA-TANDA PADA WAKTU TIDUR

1. Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama bersusah payah.

2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.

3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.

4. Mimpi yang sangat menyeramkan.

5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus.

6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.

7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.

8. Berperasaan sedih pada saat tidur.

9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.

10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.

11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan.

12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam.

13. Bermimpi melihat hantu.


TANDA-TANDA PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA

1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.

2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.

3. Fikiran yang kacau / Selalu lesu dan malas / Saraf yang tersumbat.

4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan tidak sanggup mengubatinya.


MACAM-MACAM GANGGUAN JIN

1. Gangguan sepenuhnya, iaitu jin mengganggu seluruh badan seperti orang yang mengalami berbagai macam saraf yang tersumbat.

2. Gangguan tidak secara keseluruhan, iaitu jin mengganggu salah satu dari anggota badan, seperti tangan, kaki atau lidah.

3. Gangguan yang berterusan, iaitu jin terus berada dalam tubuh seseorang sehingga memakan waktu yang sangat lama.

4. Gangguan seketika, iaitu tidak lebih dari beberapa detik seperti seseorang yang mengalami mimpi buruk.


DIANTARA PENYEBAB GANGGUAN JIN :

1. Jin lelaki kadangkala jatuh cinta kepada orang perempuan dan kadangkala jin perempuan jatuh cinta kepada orang lelaki.

2. Kerana kezaliman manusia terhadap mereka, seperti menumpahkan air panas atau menimpakan sesuatu barang dari tempat yang tinggi.

3. Kezaliman yang dilakukan oleh makhluk jin kepada manusia tanpa sesuatu sebab tertentu. Yang berhubungan dengan prekara ini jin tidak akan dapat menganggu manusia kecuali manusia itu dalam keadaan : Sangat marah, Sangat takut, Sangat lalai dan Mempunyai nafsu syahwat yang tinggi.


SEBAB-SEBAB MASUKNYA JIN KE DALAM DIRI MANUSIA

Kadang-kadang terjadinya gangguan jin kepada manusia adalah dikeranakan syahwat, hawa nafsu dan mabuk cinta, keadaan ini sama seperti yang dialami manusia. Ada pula kadangkala manusia dan jin melakukan perkahwinan serta mempunyai anak. Perkara yang demikian banyak terjadi dan banyak pula ulama' yang membicarakannya.

Berlakunya perkara tersebut adalah disebabkan kebencian atau pembalasan oleh kerana ia disakiti sebahagian manusia, atau makhluk jin ini menyangka bahawa sebahagian manusia sengaja menyakitinya dengan cara mengencingi mereka, menumpahkan air panas, atau membunuh mereka, padahal manusia tidak mengetahuinya.

Dikalangan makhluk jin juga ada yang bodoh, ada yang zalim, sehingga mereka menjatuhkan hukuman dengan cara yang tidak patut, keadaan ini sebagaimana juga yang kita jumpai dalam kehidupan manusia yang bodoh.

Jika keadaan tersebut terjadi, perbuatan yang demikian itu adalah merupakan perbuatan yang keji dan dilarang oleh Allah SWT. Justeru itu perkara ini haruslah dijelaskan kepada jin tersebut dengan mengatakan bahawa perbuatan mereka itu dalah perbuatan keji yang diharamkan.

Penjelasan seperti ini perlu dijelaskan kepada mereka supaya mereka tahu bahawa pada diri mereka akan berlaku hukuman Allah dan Rasul-Nya yang diutus kepada semua makhluk manusia dan makhluk jin.

Kepada mereka juga harus dijelaskan, bahawa manusia tersebut tidak mengetahui dan tidak sengaja menyakiti mereka sehingga tidak patut untuk dihukum. Jika mereka melakukan hal itu di rumah atau di kerajaan mereka maka mereka dibolehkan atau bebas bertindak. Sedangkan mereka tidak mempunyai hak untuk tinggal di tempat kediaman manusia tanpa izin dari mereka, mereka hanya berhak tinggal di tempat-tempat kosong yang bukan menjadi tempat tinggal manusia.


CARA JIN MASUK KE DALAM TUBUH MANUSIA.

Jin adalah sejenis makhluk berwujud udara sedangkan manusia memiliki lubang bulu roma, kerana itulah dia dapat masuk ke dalam tubuh manusia dari bahagian manapun juga. Makhluk jin diciptakan dari zat yang sejenis udara sebagaimana firman Allah: Ertinya,"Dan Allah menciptakan jin dari api yang menyala". ( Ar-Rahman: 15 ) Dalam hal ini Ibn Abbas berkata: Iaitu dari hujung nyalanya api, sedangkan hujung nyalanya api adalah merupakan udara panas yang keluar dari api.

Ketika jin masuk ke dalam tubuh manusia, makhluk ini langsung menuju ke otak, melalui otak ini dia dapat mempengaruhi bahagian mana saja yang dia sukai dari tubuh manusia. Para doktor perubatan telah mengkaji dan membuktikan bahawa orang yang terkena penyakit kerasukan jin memiliki gelombang otak yang sangat halus dan sangat aneh yang ada di dalam otaknya. Ditambah lagi dengan keterangan dari orang yang ahli tentang cara pengubatan orang yang kerasukan jin, bahawa jin itu memberitahunya bahawa mereka berada di otak manusia.


PERLINDUNGAN TERHADAP GANGGUAN.

1. Sentiasa berzikir dan bertaqarrub kepada Allah dengan memperbanyakkan istighfar. Ini adalah kerana apabila seseorang semakin bertambah dekat dengan Allah maka syaitan akan semakin menjauinya.

2. Mengucapkan "Bismillah" pada setiap kesempatan, iaitu ketika :-

~ Hendak melompat dari tempat yang tinggi.

~ Terjumpa sesuatu di atas tanah.

~ Memasuki tempat yang menakutkan seperti tempat yang gelap, sunyi dan kosong.

3. Berzikir kepada Allah pada waktu-waktu tertentu. Seperti pada waktu pagi, petang ataupun pada waktu makan.

4. Tidak membunuh ular yang bersada di dalam rumah kecuali telah memohon kepada Allah agar ia keluar dari rumah.

5. Tidak mendengar nyanyian ataupun seruling yang dapat mengundang syaitan dan menimbulkan perbuatan zina. Yakni, nyanyian yang dapat merangsang nafsu seseorang.

6. Tidak memandang wanita dengan penuh nafsu dan juga tidak berdua-duaan dangan wanita yang bukan muhrimnya.

7. Jangan tinggal di rumah kosong yang sudah lama tidak dihuni orang, di kawasan perkuburan dan tempat-tempat kotor lainnya. Jangan menunaikan solat sewaktu matahari terbit dan terbenam.

8. Jangan membuang air kencil merata-rata atau di lubang binatang.

9. Jangan sekali-kali menyeksa dan menyakiti anjing atau kucing.

10. Hindarkan dari melakukan perbuatan maksiat. Perbuatan maksiat itu adalah senjata ampuh bagi syaitan.



kemanisan iman

Hadis Anas r.a: Nabi s.a.w bersabda: Ada tiga sifat
yang sesiapa memilikinya, dia akan mendapat kemanisan
iman:
Seseorang yang menyintai Allah dan RasulNya
lebih daripada yang lain, menyintai seseorang
hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada
kekafiran selepas Allah menyelamatkannya dari
kekafiran itu sebagaimana dia juga tidak suka
dicampakkan ke dalam Neraka.

Dalam Hadis diatas Rasulullah menegaskan bahawa
seseorang boleh
merasai kemanisan iman apabila dia melakukan tiga
perkara.:

Yang pertama:menyintai Allah dan Rasulullah S.A.W.
lebih daripada yang lain,ini bermakna meletakkan rasa
kasih dan cinta kita yang pertama hanya pada Allah
dan Rasul-Nya, bukan kepada yang selain
daripadanya.
Yang kedua:mengasihi dan menyintai seseorang hanya
kerana Allah, ini diertikan sebagai kita hendaklah
mengasihi dan menyintai seseorang hanya kerana
Allah, mengasihinya dapat menambah ketaqwaan kita pada
Allah dan dengan mengasihinya merapatkan diri kita
dengan Allah.
Yang ketiga:merasa benci untk kembali pada kekafiran
sepertimana benci dirinya dicampakkan ke dalam api
neraka.Ini bermakna kita hendaklah merasa benci
dan tidak suka diri kita kembali melakukan
perkara-perkara buruk dan maksiat sepertimana kita
benci diri kita dicampakkan ke dalam api neraka....




=====
Bersabda Rasulullah SAW:
"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpulkan
kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga ia memperolehi
redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang
dipengaruhi oleh dunia, sehingga ia terhalang dari amalam
untuk akhiratnya dan lalai untuk memperolehi redha Tuhannya.
(Riwayat Al-Hakim)



BILA MALAIKAT MENCABUT NYAWA

aginda Rasullullah S.A.W berkata:

Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan
masuklah satu kumpulan
malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan
kemudian mereka
menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya
sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula
sekumpulan malaikat yang lain
masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke
perut dan kemudiannya mereka keluar.
Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk
dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada
dan kemudiannya mereka keluar.
Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat
masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke
kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang
itu."
Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:"Kalau orang yang
nazak itu orang yang beriman,
maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan
sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang
nazak itu dapat melihat kedudukannya disyurga.
Apabila orang yang beriman itu melihat syurga,maka dia
akan lupa kepada orang yang berada disekelilingnya.
Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan
melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."
Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka
Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri.
Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya
di neraka dan dalam masa itu orang
itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya.
Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat
neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T.
menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya
maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut
hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut
maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itudengan
berkata: "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang
ini
melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan
lidahnya berzikir kepada Allah "S.W.T."
Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu,
maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan
menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang
mukminitu.
Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai
malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain."
Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah
S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh
orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah
sedekahdari
arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala
anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu.
Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk
mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan
ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini
mengusapkepala
anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu
pengetahuan."
Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut
roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat
maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut
juga gagal melakukan sebab kaki berkata: Tidak ada
jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa
berjalan berulang alik mengerjakan solat
denganberjemaah
dan kaki ini juga berjalan menghadiri
majlis-majlisilmu."
Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang
mukmindari
arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari
arahtelinga
Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga
makatelinga
pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah
inikerana
telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran
danzikir."
Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang
mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak
menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan
bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat
beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa
menangis kerana takutkan Allah."
Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada
Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang
bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak
tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang
berimanitu."
Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T.
makamalaikat
maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan
AsmaAllah S.W.T.
Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya
kepadaAllah S.W.T
maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut
dengantenang.
Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh
pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata
AbuBakar R.A:
"Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke
SyurgaIlliyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di
syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung
diudara
tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada
digunungdari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam
nerakaSijjin,
mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai
hariKiamat."
Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga
kelompokmanusia
yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat
padahari
mereka keluar dari kuburnya:-1. Orang-orang yang mati
syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalambulan
ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.Sekian untuk ingatan
kita bersama.
Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada
saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah
salah satu amal yang berkekalan bagi orang
yangmengajarnya
meskipun dia sudah mati.=====



=====
Bersabda Rasulullah SAW:
"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpulkan
kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga ia memperolehi
redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang
dipengaruhi oleh dunia, sehingga ia terhalang dari amalam
untuk akhiratnya dan lalai untuk memperolehi redha Tuhannya.
(Riwayat Al-Hakim)



mahasiswa

Dunia kemahasiswaan merupakan satu dunia yang penuh dengan cabaran, kita akui kehadiran setiap mahasiswa di tempat pengajian masing-masing tidak lain dan tidak bukan dengan satu tujuan iaitu untuk meraih kejayaan yang begitu cemerlang dalam setiap bidang yang diceburi. Ia adalah satu lumrah, lebih-lebih lagi pada era globalis ini. Arus kemodenan yang tiada noktahnya ini benar-benar menuntut setiap individu supaya berkejar untuk memacu diri sendiri agar tidak ketinggalan jauh terkebelakang berbanding dengan yang lainnya.

Walaubagaimanapun, sejauh mana kehebatan seseorang itu dalam bidang keilmuan tanpa dipasakkan dengan kekuatan rohani yang utuh dan aqidah yang mantap pastinya ilmu itu akan tercemar dengan unsur-unsur yang merosakkan. Jika kita mengambil sikap acuh tak acuh terhadap perkara ini semestinya pencabulan kehormatan dan kesucian Islam mudah dinodai oleh musuh-musuh Islam.

Di sinilah, kita selaku mahasiswa Islam perlu memainkan peranan beraksi sebagai pendakwah yang mampu menyuntik roh-roh Islam dalam jiwa muda-mudi yang mana golongan ini dapat diklasifikasikan sebagai harapan ummah dan negara. Mereka merupakan penggerak utama dalam menerajui pembangunan negara pada era moden ini dan hari mendatang dari sudut pembangunan ekonomi dan teknologi. Kita selaku Azhari perlu menjadi kuli bagi mereka melalui pentas dakwah bagi memastikan nadi-nadi mereka ini tersemat rasa cinta pada Allah dan Rasul agar semua pergerakannya di sempadani dengan syariat yang sebenar. Perkara ini amat diperlukan bagi memastikan pembangunan yang dilakukan mengikut garis panduan dan telunjuk agama Islam sendiri.

Hal ini tidaklah dapat direalisasikan hanya dengan kata-kata sahaja, sebaliknya kita semua perlu berganding bahu dan bekerjasama untuk memikul amanah ini agar kefahaman Islam yang sebenar dapat diserapkan kepada seluruh minda masyarakat khususnya di negara kita yang jelasnya mereka dahagakan petunjuk.Semua ini seolah-olah melontarkan satu harapan yang besar kepada kita seupaya lebih bersungguh-sungguh dalam mengutip benih-benih ilmu yang bermanfaat di bumi barakah ini untuk disemai dengan baiknya apabila kita pulang ke tanah air kelak.

Usaha ini tidak mencukupi sebenarnya untuk kita terjun ke lapangan masyarakat bagi menerangkan kefahaman Islam yang sebenar melainkan kita semua bersatu menjana sebuah fikrah yang sama untuk mencapai matlamat yang sama. Persatuan secara umumnya menjadi wasilah yang paling sesuai pada peringkat mahasiswa agar segala aktivti amal Islami dapat dijalankan dengan jayanya dan mencapai objektif-objektif yang digariskan. Persatuan yang dihidupkan dengan satu ikatan tanzim ataupun organisasi yang tertubuh hasil kepercayaan daripada ahli-ahli adalah untuk melicinkan lagi segala bentuk pentarbiahan yang cuba diacu dan diadun untuk semua komuniti ahli dalam persatuan.

Saudara-saudaraku sekalian,

Secara idealnya, pendirian dalam sesebuah persatuan perlulah jelas dan bersifat tetap. Ini adalah penting agar ianya tidak dipengaruhi oleh segala unsur-unsur luaran yang bersifat parasit yang hanya mengambil faedah dan peluang disebalik kesempatan yang ada dalam sesebuah persatuan. Ianya perlu dibendung agar setiap misi dan visi dalam sesebuah persatuan dapat dilaksanakan.